«Ξεσηκωμός» για την απόφαση του νέου διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών να αφιερώσει όλο το πρόγραμμα στη... γενέτειρά του, το Βέλγιο, καθώς δεν είχε χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις
Έντονες αντιδράσεις και προβληματισμό έχει προκαλέσει η απόφαση του νέου διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιαν Φαμπρ,να αφιερώσει όλο το πρόγραμμα στη… γενέτειρά του, το Βέλγιο, καθώς, όπως είπε, δεν είχε χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις!«Για το πρώτο έτος της θητείας μου και επειδή δεν είχα χρόνο, αποφάσισα με την ομάδα μου να ασχοληθούμε με το Βέλγιο και, σιγά-σιγά, να χτίσουμε μαζί, χρόνο με τον χρόνο, το περιεχόμενο και την κατεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ» είπε, σε συνέντευξη Τύπου, ο Φλαμανδός εικαστικός, που επελέγη από τον Αριστείδη Μπαλτά και συναντήθηκε στο Μαξίμου με τον Αλέξη Τσίπρα.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, η φετινή διοργάνωση θα αρχίσει με έκθεση του... ίδιου του Γιαν Φαμπρ, στο Μουσείο Μπενάκη, στις 15 Ιουνίου, ενώ στις 28 του ίδιου μήνα θα διαβαστούν κάποια από τα γραπτά του και, δύο ημέρες αργότερα, θα παρουσιαστεί η παράστασή του, «Preparatio Mortis».
Και επειδή... «Γιαν πίνει και Φαμπρ κερνάει», το... φαινόμενο θα συνεχιστεί και τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς στις 9 και 10 Ιουλίου θα παρουσιαστεί η παράστασή του «Mount Olympus. To glorify the cult of tragedy», γνωστή και ως «Παλλόμενα Πέη», με γυμνούς άνδρες επί σκηνής.
Όπως είναι φυσικό, οι προθέσεις του Φαμπρ «ανάβουν φωτιές» στον εγχώριο καλλιτεχνικό κόσμο, που βρίσκεται στα «κάγκελα». Το γεγονός φαίνεται πώς... έφτασε και στ' αυτιά του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος, σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις, παρενέβη μέσω Twitter, ενώ ακολούθησε και ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.
«Στη χθεσινή (σ.σ. έγινε την Τετάρτη) μου συνάντηση με τον Γιαν Φάμπρ τόνισα την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του φεστιβάλ. Ο Γ. Φάμπρ και ο Υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση» ανέφερε το tweet του πρωθυπουργού.
Σε ανακοίνωσή του, δε, το υπουργείο Πολιτισμού επισήμανε ότι αφουγκράστηκε (!) τις αγωνίες και ο κ. Μπαλτάς παρενέβη, ζητώντας από τον κ. Φαμπρ να εξετάσει πώς θα μπορούσαν να ενταχθούν από φέτος στο Φεστιβάλ ελληνικές παραγωγές, «με δεδομένο τον προϋπολογισμό».
Αναβρασμός στους Έλληνες καλλιτέχνες
Για βελγοκρατούμενες σκηνές, αλλά και ανεργία και χαμένες θέσεις εργασίας στον ήδη βεβαρημένο κλάδο τους, κάνουν λόγο οι Έλληνες ηθοποιοί. Την ίδια ώρα, «φωτιά» έχει ανάψει στα social media, τόσο από ανθρώπους της Τέχνης, όσο και από άλλους χρήστες.«Το Φεστιβάλ ήταν γιορτή, αντάμωμα όλου του κόσμου. Και τώρα γίνεται ένα κλειστό κλαμπ με τους Έλληνες να απορρίπτονται» δηλώνει ο Νίκος Καραθάνος, ενώ ο Θωμάς Μοσχόπουλος κάνει λόγο για «επικίνδυνη φαιδρότητα».
«Γιατί δεν βάζουμε παλλόμενα πέη σε όλα τα υπουργεία και να κάνουμε δεύτερη γλώσσα τα φλαμανδικά;» διερωτάται στο Facebook η Άντζελα Μπρούσκου.
Την ίδια στιγμή, ο Αργύρης Ξάφης, απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό, γράφει: «Ελπίζω να σας ενημερώσουν ότι με αυτή την κίνηση έχασαν τη δουλειά τους πάνω από 500 άνθρωποι, την στιγμή που έχει φτάσει στο 90+% η ανεργία στους ηθοποιούς και την στιγμή που οι περισσότεροι ζούνε τον χειμώνα με τα τρία χιλιάρικα που βγάλανε το καλοκαίρι από μια δουλειά στο φεστιβάλ, κόβουμε τις ελληνικές παραγωγές; Αλήθεια; Ας κάνω λάθος. Ελπίζω να κάνω λάθος».
Από την πλευρά του, ο συνθέτης Χρήστος Λεοντής έστειλε επιστολή στον κ. Μπαλτά, στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Μας πέταξε στη μούρη, χωρίς αιδώ, χωρίς ευγένεια, με έπαρση, θράσος και αναίδεια, ένα… ΕΤΟΣ ΒΕΛΓΙΟΥ!! με δικά του έργα, με Βέλγους καλλιτέχνες και με έξοδα τού πενιχρού Ελληνικού Δημοσίου, που θα παρουσιάσει φέτος το… ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, που άλλαξε και το όνομά του, σε ΔΙΕΘΝΕΣ, για να ξεκαθαρίσουμε μια και καλή με τον ντόπιο πληθυσμό (διεθνιλίκι με έργα ενός ατόμου πρώτη φορά το ακούω… Τι σπουδαία ιδέα!)… Μήπως «φραγκέψαμε» κύριε Υπουργέ;».
«Κύριε Μπαλτά μου, προφανώς, το κοντινότερο που έχετε φτάσει στην Επίδαυρο είναι η ταβέρνα του Λεωνίδα στο Λυγουριό» γράφει στα social media η Έλενα Ακρίτα, σε μια άκρως καυστική ανάρτηση για τον υπουργό Πολιτισμού.
Και συνεχίζει: «Δεν εξηγείται αλλιώς πως δεν ενημερωθήκατε πως ε, όλο και κάτι κομπάρσοι ξέπεσαν, όχι μόνο στην Επίδαυρο, αλλά στην Ελλαδίτσα γενικώς. Π.χ. κάτι σκηνοθετάκια της πλάκας, ένας Πίτερ Χολ, ο Πέτερ Στάιν, Ρόμπερτ Στούρουα, Ρονκόνι, Οστερμάγιερ. Και κάτι τυχάρπαστοι ηθοποιοί β' διαλογής... πώς τους λένε μωρέ να δεις... Κέβιν Σπέισι, Έλεν Μίρεν, Ζεράρ Ντεπαρντιέ… Μετά Μπόμπ Γουόλσον, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, Σβετλάνα Ζαχάροβα, Μονσερά Καμπαγιέ. Γενικώς, όλα τα άνεργα τσόλια, που δεν τα ξέρει ούτε η μάνα τους, εδώ μας μαζεύτηκαν τα τελευταία 30 χρόνια».
Εξοργισμένος είναι και ο ηθοποιός Χρήστος Λούλης , που έγραψε στον προσωπικό του λογαριασμο στα social media: «Για το πρώην (;) ελληνικό φεστιβάλ: Αυτή η επίθεση στην σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία, την μη ελεγχόμενη από το κράτος, σε συνδυασμό μάλιστα με την επιστροφή της εκπαίδευσης στα χρόνια του 80, ένα πράγμα φανερώνει: Ότι τα απολυταρχικά καθεστώτα χρειάζονται πολίτες ανεπαρκούς πνευματικής ικανότητας. Φαίνεται πως ο,τιδήποτε ελεύθερο, αντιφατικό, απρόβλεπτο, είναι αντίθετο προς την ίδια τη φύση αυτής της κυβέρνησης. Τώρα μαθαίνουμε πως οι Βέλγοι είναι διατεθειμένοι να ταξιδέψουν με φτηνές αερογραμμές και να μείνουν σε φτηνά ξενοδοχεία για να μπορέσει να υπάρξει ένα μικρούλι ποσοστούλι Ελλήνων καλλιτεχνών με φτηνές βέβαια,παραγωγές! Και όλα αυτά φαντάζομαι με αξιοπρέπεια! Και δεν καταλαβαίνουν πως αυτή η λύση είναι χειρότερη! Δε φτάνει που εξοβελίστηκαν οι Έλληνες καλλιτέχνες,τώρα τους πετούν ένα ξεροκόμματο για να είναι και ευχαριστημένοι! Ο διωγμός του Λούκου με μεθόδους μαφίας,δεν μπορεί να ξεπλυθεί με κανέναν Φαμπρ! Η καθεστωτικής αντίληψης συνέντευξη τύπου φανερώνει πως υπάρχει καρκίνος στον τόπο! Εκτός κι αν δεν υπάρχει καν σχέδιο... δεν ξέρω τι είναι χειρότερο απ' τα δυο...».
Την έντονη δυσαρέσκεια της, εξέφρασε και η πρωταγωνίστρια, Μιμή Ντενίση: «Δεν είχα ποτέ σχέση με το φεστιβάλ ούτε με οτιδήποτε είχε εξάρτηση από κρατική επιδότηση. Πάντα προτιμούσα να έχω άμεση σχέση με το κοινό! Γι' αυτό και αισθάνομαι απόλυτα ελεύθερη να μιλάω για το φεστιβάλ! Είμαι θεατής του και ενεργός πολίτης. Κυρίως είμαι Ελληνίδα. Και βλέπω την Ελλάδα να χάνεται! Κι έχασα πια την ψυχραιμία μου! Γιατί πρέπει το Ελληνικό Φεστιβάλ να μετονομαστεί Διεθνές; Είναι ούτως ή άλλως. Γιατί πρέπει να διευθύνεται από ξένο; Δεν υπάρχει ούτε ένας Έλληνας άξιος από τον χώρο μας; Και θα' ρθει να μας διδάξει την τέχνη της χώρας του; Και δεν έχει χρόνο να ενημερωθεί για την δική μας; Ντρέπομαι τόσο πολύ! Πού είναι η ηγεσία αυτής της χώρας; Και έχετε αγωνία αν αντιδράσουμε πως θα μας πουν εθνικιστές; Ε όχι δα! Δεν χαρίζω την αγάπη για την Ελλάδα στους Εθνικιστές!Έχουμε πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες στην χώρα μας και πολλούς σκεπτόμενους πολίτες! Και όσοι πίστεψαν σε πρόσωπα και πράγματα ανάξια δεν πειράζει! Ο έξυπνος αλλάζει γνώμη και το παραδέχεται! Η κίνηση των ηθοποιών για το Φεστιβάλ είναι σωστή! Και δεν έχει να κάνει με τον χώρο μας αλλά με όλους που πληρώνουν για το Φεστιβάλ! Έλεος πια ! Όλα θα ξεπουληθούν σ' αυτή την χώρα;».O Kωνσταντίνος Μαρκουλάκης ανέβασε ακόμα ένα οργισμένο μήνυμα στα social media: «Το Φεστιβάλ δεν είναι -και δεν θα έπρεπε να είναι- θεσμός οικονομικής στήριξης των καλλιτεχνών. Όσο κι αν είναι τρομερό να χάνουν οι άνθρωποι τη δουλειά τους, θα ήταν θεμιτό να μην προκριθεί μια παραγωγή επειδή προκρίθηκε μια άλλη. Σ’ ένα Φεστιβάλ, κάποιοι μπαίνουν, κάποιοι μένουν απ’ έξω – εμένα πάντως μου έχουν συμβεί και τα δύο. Κάθε χρόνο κάποιες προτάσεις απορρίπτονται. Το εξοργιστικό είναι το πλαίσιο, το “βελγικό Φεστιβάλ”, αυτό είναι που μας ντροπιάζει όλους – καλλιτέχνες και θεατές. Είναι εύκολο να οργίζεσαι. Το δύσκολο είναι να οργίζεσαι με τον σωστό άνθρωπο, για το σωστό λόγο, με τον σωστό τρόπο».
O Νίκος Νικολάου σχολίασε: «Τελειώσαμε και με το τελευταίο στασίδι της αξιοπρέπειας μας σαν λαός... τη μοναδική παρηγοριά μας... τον Πολιτισμό... Παραιτηθείτε!».
Οι πολιτικές αντιδράσεις
Θέση για τα τεκταινόμενα με το νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών δεν θα μπορούσε να μην πάρει και ο πολιτικός κόσμος της χώρας.Ενδεικτικά, την έκπληξη και τη λύπη του για τις αποφάσεις του υπουργού Πολιτισμού και της κυβέρνησης εξέφρασε ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, σχετικά με την κατάργηση της παρουσίας Ελλήνων δημιουργών στο Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου.
Παράλληλα, κατηγόρησε τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ότι «αποδέχτηκε τον αφελληνισμό ενός κατ' εξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος, έστω και με όρους εξευτελιστικής ποσόστωσης».
Για «πολιτισμό της τσουτσούνας» μίλησε ο κ. Ιάσονας Φωτήλας στη Βουλή με αφορμή την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, να τοποθετήσει τον Βέλγο καλλιτέχνη Γιαν Φαμπρ ως νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τι να περιμένει κανείς από έναν υπουργό που κατάντησε τον πολιτισμό συνώνυμο με την αριστερή ιδεολογία της τσουτσούνας;» είπε ο βουλευτής του Ποταμιού στην Ολομέλεια της Βουλής, πριν καλέσει τους βουλευτές της αντιπολίτευσης σε ανένδοτο κατά της κυβέρνησης.«Να συμμαχήσουμε να πέσει η κυβέρνηση. Δεν μένει τίποτα άλλο, από το να κηρύξουμε ένα νέο ανένδοτο αγώνα κατά των δήθεν δημοκρατών που λυμαίνονται τη χώρα» είπε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας, σε δήλωσή του, υπογράμμισε την απουσία ελληνικής δημιουργίας από το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και σχολίασε την επιλογή του Βέλγου σκηνοθέτη για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ. «Μαρτυρά δυστυχώς γραικυλισμό, γιατί φθάνει στο άλλο άκρο: στην ελληνοφοβία και στη δουλοπρέπεια προς κάθε τι ξένο» δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο κ. Τασούλας.
Πυρά κατά του υπουργού Πολιτισμού εξαπέλυσε και ο πρώην υπουργός της ΝΔ, Γιώργος Βουλγαράκης, με αφορμή τις επιλογές του Αριστείδη Μπαλτά για την τοποθέτηση υπευθύνων στο Μουσείο Μπενάκη, στο Κέντρο Κινηματογράφου, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό Φεστιβάλ.
«Αυτός ο τύπος λοιπόν που κάνει τον Υπουργό στο Υπ. Πολιτισμού (τον θυμόμαστε απ τη κορυφαία προσφορά του στο Υπ. Παιδείας...) είναι πραγματικά απίστευτος» έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook ο κ. Βουλγαράκης.
Και συνέχισε: «Ακούστε τοποθετήσεις υπευθύνων : Μουσείο Μπενάκη: ΓΑΛΛΟΣ, Κέντρο Κινηματογράφου: ΓΕΡΜΑΝΟΣ, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: ΓΑΛΛΙΔΑ, Ελληνικό Φεστιβάλ: ΒΕΛΓΟΣ!!! Όλα αυτά στη χώρα που γέννησε τον πολιτισμό... Τι να πει κανείς πια. Ντροπή!!!».
ΣΧΟΛΙΟ ΔΙΗΝΕΚΗΣ ¨Ο Τσίπρας παρουσιάζει στον Βέλγο σκηνοθέτη τον πίνακα ζωγραφικής μοντέρνας τέχνης σαν κάτι το σπουδαίο και άξιο θαυμασμού και με ύφος πιθήκου ότι ξέρει και αυτός από πολιτισμό.Στο πρωθυπουργικό γραφείο ήταν ο πίνακας ζωγραφικής " Η Ελλάδα ευγνωμονούσα" και παρουσίαζε την Ελλάδα να ευγνωμονεί τους ήρωες του 1821 και αντικαταστάθηκε με έναν άλλο πίνακα μόλις ανέβηκε ο Τσίπρας στην εξουσία που μοιάζει με "μπάλωμα".Ξεπερασμένος ο προηγούμενος πίνακας σε σχέση με τον πίνακα "μπάλωμα" 'οπως και το 1821.Δύσμοιρη Ελλάδα να έχεις τέτοιους ηγέτες...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου