Το
δράμα των Ιμίων κορυφώθηκε τη νύχτα της 31ης Ιανουαρίου 1996, όπως αυτή
που ξεκινά σε λίγες ώρες. Όταν ο ελληνικός λαός κοιμήθηκε με την
πεποίθηση ότι ένοπλες δυνάμεις και στρατιωτική ηγεσία είχαν "στριμώξει"
την Τουρκία, η οποία θα επέλεγε μεταξύ στρατιωτικής ήττας και
υποχώρησης.
Ο συσχετισμός δυνάμεων ήταν σε βάρος του τουρκικού Ναυτικού στην περιοχή που εξελισσόταν η αντιπαράθεση κια πολα τα τουρκικά σκάφη ήταν ¨λοκαρισμένα" από τα υπέρτερα ελληνικά ενώ και οι συστοιχίες ΜΜ-40 Εxocet είχαν "κλειδώσει" μία τουρκική φρεγάτα στο κεντρικό Αιγαίο. Παραμένει ερωτηματικό αν η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της σύγκρουσης στερούνταν βλήματα αέρος-αέρος μακρού βεληνεκούς AΙΜ-120Α τα οποία είχε παραλάβει η τουρκική Αεροπορία, όπως και βλήματα αντί ραντάρ AGM-88B HARM τα οποία επίσης είχε παραλάβει η τουρκική Αεροπορία.
Μόνο τα Mirage 2000EGM/BGM είχαν βλήματα αέρος-αέρος μακρού βεληνεκούς Super-530D αλλά σαφώς υποδεέστερα τεχνολογικά και με μικρότερη ακτίνα δράσης από τα ΑΙΜ-120Α.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, αρκούσε μία εντολή για μαζικό κτύπημα στα τουρκικά αεροδρόμια μέσα στη νύχτα μετά την έναρξη των επιχειρήσεων στα Ίμι, για α μειωθεί κατά πολύ το τουρκικό πλεονέκτημα...
Λίγο μετά τη 01.30΄ π.μ. ενημερώνεται ο Α/ΓΕΕΘΑ μέσω σημειώματος στην αίθουσα του ΚΥΣΕΑ που του στέλνει ο υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ αντιστράτηγος Σταμπουλής, καθώς η σύσκεψη δεν γινόταν στο Κέντρο Επιχειρήσεων στα υπόγεια του Γενικού Επιτελείου, αλλά στη Βουλή (...), ότι η τουρκική φρεγάτα «YAVUZ» είχε απονηώσει δύο ελικόπτερα τα οποία κινούνταν προς τις βραχονησίδες Ίμια.
Την πληροφορία για την απονήωση των ελικοπτέρων είχε δώσει η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 στο ΓΕΝ στις 00.47΄. Εντός πέντε λεπτών απαντάει το ΓΕΝ, δίνοντας εντολή να αποτραπεί η τυχόν αποβίβαση τουρκικών δυνάμεων με ελικόπτερα.
Συγκεκριμένα διατάχθηκε η ρίψη προειδοποιητικών βολών σε περίπτωση προσέγγισης και εφόσον αυτό δεν λειτουργήσει αποτρεπτικά και τα ελικόπτερα συνεχίσουν πορεία, τότε θα έπρεπε να καταρριφθούν.
Ζητήθηκε επίσης από τις ελληνικές ναυτικές δυνάμεις να προστατέψουν τόσο τα Ίμια όσο και το Φαρμακονήσι.
Η αδυναμία εκτίμησης ότι πιθανότατα η αεροκίνηση αποτελούσε κίνηση παραπλάνησης επέτρεψε την αποβίβαση στη Δυτική Ίμια Τούρκων κομάντος μέσα σε δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες. Ολοι παρακολουθούν τα ελικόπτερα τα οποία κινούνται παραπλανητικά και κανείς δεν αντιλαμβάνεται ότι οι Τούρκοι αποβιβάζουν φουσκωτή λέμβο με ομάδα καταδρομέων, δίπλα από την δυτική Ίμια (λιγότερο από 50 μέτρα από το νησί) οι οποίοι εν συνεχεία υπό την κάλυψη της «YAVUZ», πλέουν προς μία προσβάσιμη βραχώδη περιοχή του νησιού και αποβιβάζονται.
Ο κλοιός του Πολεμικού Ναυτικού γύρω από τα Ίμια έχει διατρηθεί. Και η αποτυχία αυτή θα πληρωθεί ακριβά με το αίμα των στελεχών του.
Στη 01.00΄ τη νύχτα αποπλέει από το ναύσταθμο η φρεγάτα «ΕΛΛΗ» F450, επί της οποίας επιβαίνει ο Αρχηγός Στόλου.
Στη 01.04΄ π.μ. το ΓΕΝ ενημερώνεται από τη φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 ότι δύο τουρκικά ελικόπτερα τύπου Black Hawk βρίσκονται στην περιοχή. Το ένα αιωρείται πλησίον της τουρκικής φρεγάτας «YAVUZ» F240 τύπου MEKO-200 Track 1 σε απόσταση 1.000 μέτρων από τα Ίμια, ενώ ένα ακόμη υπερίπταται της «YAVUZ». Είναι συνέχεια της παραπλανητικής κίνησης.
Στη 01.05΄ π.μ. πραγματοποιείται τηλεφωνική επικοινωνία του Έλληνα υπουργού Άμυνας με τον Αμερικανό ομόλογό του Ουίλιαμ Πέρι. Ο Έλληνας υπουργός ενημερώνεται ότι επίκειται τουρκική επίθεση χωρίς να προσδιορίζεται ο τόπος και ο χρόνος. Ο Ο.Πέρι γνωρίζει από τον δορυφόρο ότι Τούρκοι κομμάντο έχουν αποβιβαστεί ήδη στα Ίμια και επιχειρεί να προετοιμάσει την ελληνική πλευρά.
Στη 01.25΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητεί από τις φίλιες ναυτικές μονάδες τη στοχοποίηση κάθε τουρκικού πλοίου και διατάζει την πλήρη ετοιμότητα διά παν ενδεχόμενον.
Στη 01.37΄ π.μ. δίδεται νέα εντολή από το ΓΕΝ προς τη φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461. Συγκεκριμένα διατάχθηκε η κατ’ αρχήν ρίψη φωτοβολίδας στην περίπτωση που τα τουρκικά ελικόπτερα επιχειρήσουν να αποβιβάσουν προσωπικό σε ελληνική βραχονησίδα. Αν δεν αναστελλόταν η επιχείρηση, διατάχθηκε η ρίψη -σε δεύτερο χρόνο- προειδοποιητικών βολών, και ως τρίτη ενέργεια η κατάρριψη των ελικοπτέρων.
Στη 01.40΄ π.μ. ο Έλληνας πρωθυπουργός ενημερώνεται ότι, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της τουρκικής κυβέρνησης, Τούρκοι καταδρομείς κατέλαβαν τη δεύτερη νησίδα των Ιμίων.
Στη 01.55΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι τα ελικόπτερα είναι κοντά στην τουρκική φρεγάτα, που πλέον βρίσκεται μόλις 500 μέτρα από τα Ίμια.
Στις 02.00΄ π.μ. τα τουρκικά ελικόπτερα απομακρύνονται από την περιοχή και το ΓΕΝ εφιστά την προσοχή της φρεγάτας «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 για το ενδεχόμενο η απομάκρυνση των ελικοπτέρων να είναι παραπλανητική ενέργεια προκειμένου στη συνέχεια να εκτελεστεί αποβίβαση στο Φαρμακονήσι.
Κανείς δεν έχει αντιληφθεί ότι οι Τούρκοι κομάντο έχουν κάνει απόβαση και όλοι κοιτάνε το ... ελικόπτερο. Αυτό δηλαδή που ήθελαν να τους δείξουν οι Τούρκοι.
Στις 02.17΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» ενημερώνει το ΓΕΝ: «Ο επικεφαλής της ομάδας των ΟΥΚ εκτιμά ότι, αν προσγειωθεί ελικόπτερο στο βράχο, ο αριθμός των αντρών είναι μικρός. Ζητάει ενισχύσεις. Προτείνει να αποβιβαστεί και η δεύτερη ομάδα».
Στις 02.50΄ π.μ. το ΓΕΝ απορρίπτει το αίτημα.
Στις 03.00΄ π.μ. φθάνουν οι πρώτες πληροφορίες στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΘΚΕΠΙΧ) περί πιθανής κατάληψης των Δυτικών Ιμίων από Τούρκους καταδρομείς.
Στις 03.15΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 ότι ίσως κάτι γίνεται στα Δυτικά Ίμια. Ζητά εξακρίβωση της κατάστασης και αναφορά.
Στις 03.16΄ π.μ. δίδεται εντολή από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας στον Α/ΓΕΝ να σταλεί η δεύτερη διαθέσιμη τοπικά, επί της κανονιοφόρου «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» ομάδα επτά βατραχανθρώπων της ΜΥΚ στη συγκεκριμένη νησίδα.
Το ΓΕΝ ζητά από τη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 να διατάξει την κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61 να αποβιβάσει άμεσα την ομάδα των βατραχανθρώπων στα Δυτικά Ίμια. Πράγματι, οι βατραχάνθρωποι κινούνται προς τα εκεί, αλλά καθυστερούν για λίγο προκειμένου να περάσουν πρώτα από τα Ανατολικά Ίμια για να πάρουν φορτισμένες μπαταρίες ασυρμάτων.
Εδώ έχουμε την τραγική διαπίστωση ότι δεν υπήρχε το πιο απλό κατάλληλο υλικό διαθέσιμο. Και αν σας φαίνεται "μακρυνό" το 1996 να προσεύχεστε σήμερα να μην χρειαστεί να αποδειχθεί η επάρκεια των απλών, αυτών, υλικών που συχνά, όπως στην περίπτωση των Ιμίων, έκριναν την σύγκρουση
Αν αυτό δεν συνέβαινε, τότε Έλληνες και Τούρκοι θα βρισκόντουσαν πρόσωπο με πρόσωπο στο συγκεκριμένο νησάκι. Θα ξεσπούσε μάχη και φυσικά θα εμπλέκονταν άμεσα οι μονάδες του ΠΝ που βάσει της τακτικής κατάστασης θα κατάφερναν αποφασιστικό πλήγμα στον τουρκικό Στόλο.
Το ΓΕΝ ζητά επίσης αναφορά για την έναρξη και το πέρας της ενέργειας.
Στις 03.30΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 ότι υπάρχει πληροφορία περί ύπαρξης 30 περίπου ατόμων στα Δυτικά Ίμια. Διατάζει την προσέγγιση της νησίδας από την κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61 πρώτα για διενέργεια ελέγχου με τον προβολέα και στη συνέχεια για αποβίβαση των βατραχανθρώπων.
Στις 03.35΄ π.μ. η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) ενημερώνει τον πρωθυπουργό για δήλωση του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών περί αποβίβασης Τούρκων καταδρομέων στη Δυτική Ίμια.
Στις 03.36΄ η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει έναρξη επιβίβασης της ομάδας των βατραχανθρώπων στη βάρκα που κατέβασε η κανονιοφόρος «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61. Ανέφερε επίσης ότι η ενέργεια θα ολοκληρωνόταν σε 30 λεπτά.
Στις 03.38΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητά από τη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 άμεση αναφορά περί ύπαρξης τουρκικού πλοίου κρατημένου στα Δυτικά Ίμια. Ζητούνται άμεσα πληροφορίες περί ύπαρξης ή μη προσωπικού στο νησί.
Εκεί παρεμβαίνει ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης και ζητά να πάει ένα ελικόπτερο από τηην πιο κοντινή φρεγάτα και να πιστοποιήσει την ύπαρξη ή μη Τούρκων καταδρομένων. Ανακαλείται η ομάδα της ΜΥΚ.
Στις 03.42΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητά την απογείωση του ελικοπτέρου της «ΝΑΒΑΡΙΝΟ»
Στις 04.00΄ π.μ. ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβεβαιώνει την κατάληψη της βραχονησίδας, προκαλώντας σύγχυση στην ελληνική πλευρά. Παράλληλα διαβιβάζεται μέσω του ίδιου διαύλου τουρκικό τελεσίγραφο: Σε περίπτωση προσβολής των Τούρκων κομάντος, αυτό θα σήμαινε αυτομάτως ολοκληρωτικό πόλεμο.
Λόγω της απουσίας του ΚΥΣΕΑ από το ΕΘΚΕΠΙΧ οι τελευταίες ενέργειες έγιναν εν αγνοία του πρωθυπουργού. Είναι προφανές ότι θα μπορούσε να είχε ξεσπάσει σύγκρουση, ενώ ο κ. Σημίτης θα πίστευε ότι είχε τον έλεγχο της κατάστασης στα χέρια του. Άραγε τι θα είχε συμβεί εάν η Ελλάδα είχε προβεί στη συγκεκριμένη ενέργεια χάραξης «κόκκινης γραμμής» νωρίτερα; Προ της αποβίβασης των Τούρκων κομάντος είχε αποφασισθεί η αποβίβαση δυνάμεων της ΜΥΚ, που βρισκόντουσαν στην περιοχή επάνω στην κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ», στη Δυτική Ίμια.
Ακολουθεί ένταση στο ΚΥΣΕΑ μεταξύ πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, αλλά και μεταξύ των κυβερνητικών στελεχών για το χειρισμό. Μία ώρα αργότερα αποφασίζεται να γίνει αποδεκτή η «φόρμουλα απεμπλοκής» που πρότειναν οι Ηνωμένες Πολιτείες, με την αποχώρηση πολεμικών πλοίων, στρατιωτών και τέλος των σημαιών (no ships - no flags - no troops).
Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη φόρμουλα είχε αναφερθεί και στις 29 Ιανουαρίου, όταν οι Τούρκοι είχαν παραδώσει στον Έλληνα πρεσβευτή στην Άγκυρα ρηματική διακοίνωση. Εγγυητής της διαδικασίας απεμπλοκής θα ήταν το State Department (Κρίστοφερ - Χόλμπρουκ), που μεσολαβούσε στην επικοινωνία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Oι συμμετέχοντες στη σύσκεψη δεν πείθονται για την ύπαρξη Τούρκων κομάντος στη Δυτική Ίμια. Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Λυμπέρης απορεί πώς οι Τούρκοι αποβίβασαν κομάντο στα Δυτικά Ίμια.
Στις 04.25΄ π.μ. η «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι έχει ήδη απογειώσει το ελικόπτερο της AB-212ASW «ΠΝ21» που αυτή τη στιγμή βρίσκεται πάνω από τη νησίδα και αναμένει την αναφορά των αποτελεσμάτων της αναγνώρισης από το πλήρωμά του.
Στις 04.26΄ π.μ. η ίδια φρεγάτα αναφέρει ότι το ελικόπτερο δεν έχει εντοπίσει ακόμη τίποτα.
Στις 04.28΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι βρέχει στην περιοχή, η ορατότητα είναι χαμηλή και το ελικόπτερο προσπαθεί να εντοπίσει οτιδήποτε.
Στις 04.29΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη φρεγάτα ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναμένει την άμεση ενημέρωσή του για τα αποτελέσματα της αναγνώρισης του ελικοπτέρου.
Στις 4.47΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι το ελικόπτερο έχει μέχρι στιγμής εκτελέσει τέσσερις διελεύσεις πάνω από τη νησίδα σε ύψος 40-50 μέτρων, με αρνητικά αποτελέσματα εντοπισμού ατόμων.
Στις 04.50΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι το ελικόπτερο εντόπισε άτομα πάνω στη Δυτική Ίμια και ότι πρόκειται για 10 περίπου Τούρκους καταδρομείς.
Φωτίζει με τον προβολέα του την νησίδα. Είναι εντελώς άοπλο και κάνει απλά αναγνωριστική αποστολή.
Οι Τούρκοι καταδρομείς δεν το γνωρίζουν αυτό. Έχουν πληροφορίες για έλευση στην περιοχή ΑΗ-64Α Apache.
Το ελικόπτερο στις 04.51 παίρνει εντολή να απομακρυνθεί. Ο καιρός είναι πολύ κακός. Βορειοανατολικός. Ξαφνικά δίνει "Master Caution". Που σημαίνει βλάβη σε συστήματα το. Βλάβη από τι;
Και για να είμαστε συγκεκριμένοι: Η σύμπτωση του εντοπισμού των Τούρκων καταδρομέων με την εμφάνιση Master Caution είναι κάτι παραπάνω από "σατανική". Το ελικόπτερο συντρίβεται με το ταχύμετρο να δείχνει 120 κόμβους την ώρα της πτώσης.
Που σημαίνει ότι έφευγαν με αδικαιολόγητα, για τις καιρικές συνθήκες και τον μηδενικό εξωτερικό φωτισμό, υψηλή ταχύτητα από την περιοχή. Μήπως γιατί είχαν συνειδητοποιήσει ότι βάλλονταν; Να σημειώσουμε ότι ήταν πρακτικά αδύνατον να αντιληφθούν αν βάλλονταν ή όχι λόγω του αέρα που λυσσομανούσε και του θορύβου του ελικοπτέρου.
Το ελικόπτερο εν συνεχεία ανασύρεται. Βρίσκεται διάτρητο. Μαζί τους ανασύρονται και οι τρεις ήρωες: Κυβερνήτης υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, συγκυβερνήτης υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και χειριστής ραντάρ αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός...Η δικαιολογία είναι ότι έφυγαν τα μπουλόνια από την πίεση και την πτώση. Αλλά κανείς δεν το βλέπει. Βρίσκεται φυλαγμένο στο υπόστεγο του Ναυτικού στη βάση του Κοτρωνίου.
Σε συνομιλία που είχε άνθρωπος του defencenet.gr με εν ενεργεία στέλεχος του υπουργείου που γνωρίζει πολλά για την υπόθεση, η απάντηση στο ερώτημα "Μπορούμε να πάμε να το δούμε κάποια στιγμή;" η απάντηση ήταν: "Έστω και ότι το κατέρριψαν. Τι θα άλλαζε; Όλα είχαν τελειώσει όταν έπεσε"...
Έτσι απλά...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Ο συσχετισμός δυνάμεων ήταν σε βάρος του τουρκικού Ναυτικού στην περιοχή που εξελισσόταν η αντιπαράθεση κια πολα τα τουρκικά σκάφη ήταν ¨λοκαρισμένα" από τα υπέρτερα ελληνικά ενώ και οι συστοιχίες ΜΜ-40 Εxocet είχαν "κλειδώσει" μία τουρκική φρεγάτα στο κεντρικό Αιγαίο. Παραμένει ερωτηματικό αν η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της σύγκρουσης στερούνταν βλήματα αέρος-αέρος μακρού βεληνεκούς AΙΜ-120Α τα οποία είχε παραλάβει η τουρκική Αεροπορία, όπως και βλήματα αντί ραντάρ AGM-88B HARM τα οποία επίσης είχε παραλάβει η τουρκική Αεροπορία.
Μόνο τα Mirage 2000EGM/BGM είχαν βλήματα αέρος-αέρος μακρού βεληνεκούς Super-530D αλλά σαφώς υποδεέστερα τεχνολογικά και με μικρότερη ακτίνα δράσης από τα ΑΙΜ-120Α.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, αρκούσε μία εντολή για μαζικό κτύπημα στα τουρκικά αεροδρόμια μέσα στη νύχτα μετά την έναρξη των επιχειρήσεων στα Ίμι, για α μειωθεί κατά πολύ το τουρκικό πλεονέκτημα...
Λίγο μετά τη 01.30΄ π.μ. ενημερώνεται ο Α/ΓΕΕΘΑ μέσω σημειώματος στην αίθουσα του ΚΥΣΕΑ που του στέλνει ο υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ αντιστράτηγος Σταμπουλής, καθώς η σύσκεψη δεν γινόταν στο Κέντρο Επιχειρήσεων στα υπόγεια του Γενικού Επιτελείου, αλλά στη Βουλή (...), ότι η τουρκική φρεγάτα «YAVUZ» είχε απονηώσει δύο ελικόπτερα τα οποία κινούνταν προς τις βραχονησίδες Ίμια.
Την πληροφορία για την απονήωση των ελικοπτέρων είχε δώσει η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 στο ΓΕΝ στις 00.47΄. Εντός πέντε λεπτών απαντάει το ΓΕΝ, δίνοντας εντολή να αποτραπεί η τυχόν αποβίβαση τουρκικών δυνάμεων με ελικόπτερα.
Συγκεκριμένα διατάχθηκε η ρίψη προειδοποιητικών βολών σε περίπτωση προσέγγισης και εφόσον αυτό δεν λειτουργήσει αποτρεπτικά και τα ελικόπτερα συνεχίσουν πορεία, τότε θα έπρεπε να καταρριφθούν.
Ζητήθηκε επίσης από τις ελληνικές ναυτικές δυνάμεις να προστατέψουν τόσο τα Ίμια όσο και το Φαρμακονήσι.
Η αδυναμία εκτίμησης ότι πιθανότατα η αεροκίνηση αποτελούσε κίνηση παραπλάνησης επέτρεψε την αποβίβαση στη Δυτική Ίμια Τούρκων κομάντος μέσα σε δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες. Ολοι παρακολουθούν τα ελικόπτερα τα οποία κινούνται παραπλανητικά και κανείς δεν αντιλαμβάνεται ότι οι Τούρκοι αποβιβάζουν φουσκωτή λέμβο με ομάδα καταδρομέων, δίπλα από την δυτική Ίμια (λιγότερο από 50 μέτρα από το νησί) οι οποίοι εν συνεχεία υπό την κάλυψη της «YAVUZ», πλέουν προς μία προσβάσιμη βραχώδη περιοχή του νησιού και αποβιβάζονται.
Ο κλοιός του Πολεμικού Ναυτικού γύρω από τα Ίμια έχει διατρηθεί. Και η αποτυχία αυτή θα πληρωθεί ακριβά με το αίμα των στελεχών του.
Στη 01.00΄ τη νύχτα αποπλέει από το ναύσταθμο η φρεγάτα «ΕΛΛΗ» F450, επί της οποίας επιβαίνει ο Αρχηγός Στόλου.
Στη 01.04΄ π.μ. το ΓΕΝ ενημερώνεται από τη φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 ότι δύο τουρκικά ελικόπτερα τύπου Black Hawk βρίσκονται στην περιοχή. Το ένα αιωρείται πλησίον της τουρκικής φρεγάτας «YAVUZ» F240 τύπου MEKO-200 Track 1 σε απόσταση 1.000 μέτρων από τα Ίμια, ενώ ένα ακόμη υπερίπταται της «YAVUZ». Είναι συνέχεια της παραπλανητικής κίνησης.
Στη 01.05΄ π.μ. πραγματοποιείται τηλεφωνική επικοινωνία του Έλληνα υπουργού Άμυνας με τον Αμερικανό ομόλογό του Ουίλιαμ Πέρι. Ο Έλληνας υπουργός ενημερώνεται ότι επίκειται τουρκική επίθεση χωρίς να προσδιορίζεται ο τόπος και ο χρόνος. Ο Ο.Πέρι γνωρίζει από τον δορυφόρο ότι Τούρκοι κομμάντο έχουν αποβιβαστεί ήδη στα Ίμια και επιχειρεί να προετοιμάσει την ελληνική πλευρά.
Στη 01.25΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητεί από τις φίλιες ναυτικές μονάδες τη στοχοποίηση κάθε τουρκικού πλοίου και διατάζει την πλήρη ετοιμότητα διά παν ενδεχόμενον.
Στη 01.37΄ π.μ. δίδεται νέα εντολή από το ΓΕΝ προς τη φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461. Συγκεκριμένα διατάχθηκε η κατ’ αρχήν ρίψη φωτοβολίδας στην περίπτωση που τα τουρκικά ελικόπτερα επιχειρήσουν να αποβιβάσουν προσωπικό σε ελληνική βραχονησίδα. Αν δεν αναστελλόταν η επιχείρηση, διατάχθηκε η ρίψη -σε δεύτερο χρόνο- προειδοποιητικών βολών, και ως τρίτη ενέργεια η κατάρριψη των ελικοπτέρων.
Στη 01.40΄ π.μ. ο Έλληνας πρωθυπουργός ενημερώνεται ότι, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της τουρκικής κυβέρνησης, Τούρκοι καταδρομείς κατέλαβαν τη δεύτερη νησίδα των Ιμίων.
Στη 01.55΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι τα ελικόπτερα είναι κοντά στην τουρκική φρεγάτα, που πλέον βρίσκεται μόλις 500 μέτρα από τα Ίμια.
Στις 02.00΄ π.μ. τα τουρκικά ελικόπτερα απομακρύνονται από την περιοχή και το ΓΕΝ εφιστά την προσοχή της φρεγάτας «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 για το ενδεχόμενο η απομάκρυνση των ελικοπτέρων να είναι παραπλανητική ενέργεια προκειμένου στη συνέχεια να εκτελεστεί αποβίβαση στο Φαρμακονήσι.
Κανείς δεν έχει αντιληφθεί ότι οι Τούρκοι κομάντο έχουν κάνει απόβαση και όλοι κοιτάνε το ... ελικόπτερο. Αυτό δηλαδή που ήθελαν να τους δείξουν οι Τούρκοι.
Στις 02.17΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» ενημερώνει το ΓΕΝ: «Ο επικεφαλής της ομάδας των ΟΥΚ εκτιμά ότι, αν προσγειωθεί ελικόπτερο στο βράχο, ο αριθμός των αντρών είναι μικρός. Ζητάει ενισχύσεις. Προτείνει να αποβιβαστεί και η δεύτερη ομάδα».
Στις 02.50΄ π.μ. το ΓΕΝ απορρίπτει το αίτημα.
Στις 03.00΄ π.μ. φθάνουν οι πρώτες πληροφορίες στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΘΚΕΠΙΧ) περί πιθανής κατάληψης των Δυτικών Ιμίων από Τούρκους καταδρομείς.
Στις 03.15΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 ότι ίσως κάτι γίνεται στα Δυτικά Ίμια. Ζητά εξακρίβωση της κατάστασης και αναφορά.
Στις 03.16΄ π.μ. δίδεται εντολή από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας στον Α/ΓΕΝ να σταλεί η δεύτερη διαθέσιμη τοπικά, επί της κανονιοφόρου «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» ομάδα επτά βατραχανθρώπων της ΜΥΚ στη συγκεκριμένη νησίδα.
Το ΓΕΝ ζητά από τη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 να διατάξει την κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61 να αποβιβάσει άμεσα την ομάδα των βατραχανθρώπων στα Δυτικά Ίμια. Πράγματι, οι βατραχάνθρωποι κινούνται προς τα εκεί, αλλά καθυστερούν για λίγο προκειμένου να περάσουν πρώτα από τα Ανατολικά Ίμια για να πάρουν φορτισμένες μπαταρίες ασυρμάτων.
Εδώ έχουμε την τραγική διαπίστωση ότι δεν υπήρχε το πιο απλό κατάλληλο υλικό διαθέσιμο. Και αν σας φαίνεται "μακρυνό" το 1996 να προσεύχεστε σήμερα να μην χρειαστεί να αποδειχθεί η επάρκεια των απλών, αυτών, υλικών που συχνά, όπως στην περίπτωση των Ιμίων, έκριναν την σύγκρουση
Αν αυτό δεν συνέβαινε, τότε Έλληνες και Τούρκοι θα βρισκόντουσαν πρόσωπο με πρόσωπο στο συγκεκριμένο νησάκι. Θα ξεσπούσε μάχη και φυσικά θα εμπλέκονταν άμεσα οι μονάδες του ΠΝ που βάσει της τακτικής κατάστασης θα κατάφερναν αποφασιστικό πλήγμα στον τουρκικό Στόλο.
Το ΓΕΝ ζητά επίσης αναφορά για την έναρξη και το πέρας της ενέργειας.
Στις 03.30΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 ότι υπάρχει πληροφορία περί ύπαρξης 30 περίπου ατόμων στα Δυτικά Ίμια. Διατάζει την προσέγγιση της νησίδας από την κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61 πρώτα για διενέργεια ελέγχου με τον προβολέα και στη συνέχεια για αποβίβαση των βατραχανθρώπων.
Στις 03.35΄ π.μ. η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) ενημερώνει τον πρωθυπουργό για δήλωση του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών περί αποβίβασης Τούρκων καταδρομέων στη Δυτική Ίμια.
Στις 03.36΄ η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει έναρξη επιβίβασης της ομάδας των βατραχανθρώπων στη βάρκα που κατέβασε η κανονιοφόρος «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61. Ανέφερε επίσης ότι η ενέργεια θα ολοκληρωνόταν σε 30 λεπτά.
Στις 03.38΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητά από τη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 άμεση αναφορά περί ύπαρξης τουρκικού πλοίου κρατημένου στα Δυτικά Ίμια. Ζητούνται άμεσα πληροφορίες περί ύπαρξης ή μη προσωπικού στο νησί.
Εκεί παρεμβαίνει ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης και ζητά να πάει ένα ελικόπτερο από τηην πιο κοντινή φρεγάτα και να πιστοποιήσει την ύπαρξη ή μη Τούρκων καταδρομένων. Ανακαλείται η ομάδα της ΜΥΚ.
Στις 03.42΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητά την απογείωση του ελικοπτέρου της «ΝΑΒΑΡΙΝΟ»
Στις 04.00΄ π.μ. ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβεβαιώνει την κατάληψη της βραχονησίδας, προκαλώντας σύγχυση στην ελληνική πλευρά. Παράλληλα διαβιβάζεται μέσω του ίδιου διαύλου τουρκικό τελεσίγραφο: Σε περίπτωση προσβολής των Τούρκων κομάντος, αυτό θα σήμαινε αυτομάτως ολοκληρωτικό πόλεμο.
Λόγω της απουσίας του ΚΥΣΕΑ από το ΕΘΚΕΠΙΧ οι τελευταίες ενέργειες έγιναν εν αγνοία του πρωθυπουργού. Είναι προφανές ότι θα μπορούσε να είχε ξεσπάσει σύγκρουση, ενώ ο κ. Σημίτης θα πίστευε ότι είχε τον έλεγχο της κατάστασης στα χέρια του. Άραγε τι θα είχε συμβεί εάν η Ελλάδα είχε προβεί στη συγκεκριμένη ενέργεια χάραξης «κόκκινης γραμμής» νωρίτερα; Προ της αποβίβασης των Τούρκων κομάντος είχε αποφασισθεί η αποβίβαση δυνάμεων της ΜΥΚ, που βρισκόντουσαν στην περιοχή επάνω στην κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ», στη Δυτική Ίμια.
Ακολουθεί ένταση στο ΚΥΣΕΑ μεταξύ πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, αλλά και μεταξύ των κυβερνητικών στελεχών για το χειρισμό. Μία ώρα αργότερα αποφασίζεται να γίνει αποδεκτή η «φόρμουλα απεμπλοκής» που πρότειναν οι Ηνωμένες Πολιτείες, με την αποχώρηση πολεμικών πλοίων, στρατιωτών και τέλος των σημαιών (no ships - no flags - no troops).
Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη φόρμουλα είχε αναφερθεί και στις 29 Ιανουαρίου, όταν οι Τούρκοι είχαν παραδώσει στον Έλληνα πρεσβευτή στην Άγκυρα ρηματική διακοίνωση. Εγγυητής της διαδικασίας απεμπλοκής θα ήταν το State Department (Κρίστοφερ - Χόλμπρουκ), που μεσολαβούσε στην επικοινωνία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Oι συμμετέχοντες στη σύσκεψη δεν πείθονται για την ύπαρξη Τούρκων κομάντος στη Δυτική Ίμια. Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Λυμπέρης απορεί πώς οι Τούρκοι αποβίβασαν κομάντο στα Δυτικά Ίμια.
Στις 04.25΄ π.μ. η «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι έχει ήδη απογειώσει το ελικόπτερο της AB-212ASW «ΠΝ21» που αυτή τη στιγμή βρίσκεται πάνω από τη νησίδα και αναμένει την αναφορά των αποτελεσμάτων της αναγνώρισης από το πλήρωμά του.
Στις 04.26΄ π.μ. η ίδια φρεγάτα αναφέρει ότι το ελικόπτερο δεν έχει εντοπίσει ακόμη τίποτα.
Στις 04.28΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι βρέχει στην περιοχή, η ορατότητα είναι χαμηλή και το ελικόπτερο προσπαθεί να εντοπίσει οτιδήποτε.
Στις 04.29΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη φρεγάτα ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναμένει την άμεση ενημέρωσή του για τα αποτελέσματα της αναγνώρισης του ελικοπτέρου.
Στις 4.47΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι το ελικόπτερο έχει μέχρι στιγμής εκτελέσει τέσσερις διελεύσεις πάνω από τη νησίδα σε ύψος 40-50 μέτρων, με αρνητικά αποτελέσματα εντοπισμού ατόμων.
Στις 04.50΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι το ελικόπτερο εντόπισε άτομα πάνω στη Δυτική Ίμια και ότι πρόκειται για 10 περίπου Τούρκους καταδρομείς.
Φωτίζει με τον προβολέα του την νησίδα. Είναι εντελώς άοπλο και κάνει απλά αναγνωριστική αποστολή.
Οι Τούρκοι καταδρομείς δεν το γνωρίζουν αυτό. Έχουν πληροφορίες για έλευση στην περιοχή ΑΗ-64Α Apache.
Το ελικόπτερο στις 04.51 παίρνει εντολή να απομακρυνθεί. Ο καιρός είναι πολύ κακός. Βορειοανατολικός. Ξαφνικά δίνει "Master Caution". Που σημαίνει βλάβη σε συστήματα το. Βλάβη από τι;
Και για να είμαστε συγκεκριμένοι: Η σύμπτωση του εντοπισμού των Τούρκων καταδρομέων με την εμφάνιση Master Caution είναι κάτι παραπάνω από "σατανική". Το ελικόπτερο συντρίβεται με το ταχύμετρο να δείχνει 120 κόμβους την ώρα της πτώσης.
Που σημαίνει ότι έφευγαν με αδικαιολόγητα, για τις καιρικές συνθήκες και τον μηδενικό εξωτερικό φωτισμό, υψηλή ταχύτητα από την περιοχή. Μήπως γιατί είχαν συνειδητοποιήσει ότι βάλλονταν; Να σημειώσουμε ότι ήταν πρακτικά αδύνατον να αντιληφθούν αν βάλλονταν ή όχι λόγω του αέρα που λυσσομανούσε και του θορύβου του ελικοπτέρου.
Το ελικόπτερο εν συνεχεία ανασύρεται. Βρίσκεται διάτρητο. Μαζί τους ανασύρονται και οι τρεις ήρωες: Κυβερνήτης υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, συγκυβερνήτης υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και χειριστής ραντάρ αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός...Η δικαιολογία είναι ότι έφυγαν τα μπουλόνια από την πίεση και την πτώση. Αλλά κανείς δεν το βλέπει. Βρίσκεται φυλαγμένο στο υπόστεγο του Ναυτικού στη βάση του Κοτρωνίου.
Σε συνομιλία που είχε άνθρωπος του defencenet.gr με εν ενεργεία στέλεχος του υπουργείου που γνωρίζει πολλά για την υπόθεση, η απάντηση στο ερώτημα "Μπορούμε να πάμε να το δούμε κάποια στιγμή;" η απάντηση ήταν: "Έστω και ότι το κατέρριψαν. Τι θα άλλαζε; Όλα είχαν τελειώσει όταν έπεσε"...
Έτσι απλά...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου