"Κόντρα"
από ΔΝΤ: "Εικονικά τα μέτρα - Δεν πρόκειται να εισπραχθούν ποτέ οι
φόροι" - Στις Βρυξέλλες μεταβαίνει εκτάκτως ο Α.Τσίπρας
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Eικονικά θεωρεί η επικεφαλής του ΔΝΤ Κ.Λαγκάρντ τα
φορολογικά μέτρα τα οποία θα πάρει η κυβέρνηση προκειμένου να κλείσει η
συμφωνία, καθώς θεωρεί ότι είναι αδύνατον να εισπραχθούν από έναν λαό
που πλέον δεν έχει καμια φοροδοτική ικανότητα.
Αναφέρει δε χαρακτηριστικά ότι ο νέος σχεδιασμός θα
αποφέρει ακόμα μεγαλύτερη ύφεση, ενώ η ίδια ζητουσε περικοπές δαπανών
και οριζόντιες μειώσεις μισθών και συντάξεων αφού θεωρεί ότι οι φόροι
απλά δεν μπορούν να εισπραχθούν. Κατόπιν αυτών θεωρεί ότι η ελληνική
κυβέρνηση δεν είναι εμπιστοσύνης.
Ετσι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας αναχωρεί εκ νέου, αύριο Τετάρτη,
για τις Βρυξέλλες, προκειμένου το μεσημέρι να έχει συνάντηση με τους
εκπροσώπους των τριών θεσμών, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, Μάριο Ντράγκι και
Κριστίν Λαγκάρντ.
Η Κριστίν Λαγκάρντ ζήτησε προηγουμένως "νέο μίγμα μέτρων" από τους ηγέτες της ΕΕ στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες.
Η γενική διευθύντρια του Ταμείου ξεκαθάρισε πως δεν είναι
ικανοποιημένη με σημεία-κλειδιά της ελληνικής πρότασης, καθώς, το σχέδιο
για τη μείωση ελλειμμάτων στο ασφαλιστικό και τον προϋπολογισμό
βασίζεται κυρίως στην αύξηση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Το ΔΝΤ, από την πλευρά, του ήθελε μεγαλύτερες περικοπές
στις δαπάνες, ενώ υποστηρίζει ότι η ελληνική οικονομία είναι ήδη
υπερφολογημένη και οι νέες αυξήσεις φόρων θα πλήξουν την ανάπτυξη,
δυσκολεύοντας την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους.
Εκπρόσωποι του ΔΝΤ, είπαν σε Ευρωπαίους αξιωματούχους ότι δεν είναι
ικανοποιημένοι από τα σχέδια της Ελλάδας για την μεταρρύθμιση της
οικονομίας, ενώ, εγείρει ακόμη και «θέμα εμπιστοσύνης» για την ελληνική
διοίκηση.
Η βασική ένσταση του ΔΝΤ αφορά στο ρυθμό της δημοσιονομικής
προσαρμογής. Με βάση το σχέδιο συμφωνίας που είναι τώρα στο τραπέζι, τα
πρωτογενή πλεονάσματα που αποτέλεσαν τη βάση του σχεδίου βιωσιμότητας
του χρέους, δεν θα ισχύσουν και ως εκ τούτου για να υποχωρήσει το Χρέος
στα επίπεδα του 120% στις αρχές της επόμενης δεκαετίας, θα πρέπει οι Ευρωπαίοι να λάβουν γενναία μέτρα "κουρέματος" του χρέους.
Το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει πρωτογενή πλεονάσματα 1%, 2%, 3% και 3,5% για τα έτη 2015- 2018, όταν ο αρχικός σχεδιασμός στηριζόταν στην παραδοχή ότι φέτος το... κοντέρ θα έγραφε 3% κι από του χρόνου 4,5% ετησίως.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το ΔΝΤ, αυτή η διαφορά των περίπου 18 δισ. ευρώ θα πρέπει να καλυφθεί με άλλους τρόπους αλλιώς θα αυξηθεί ισόποσα το χρέος και σε συνδυασμό με τους διαφαινόμενους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, θα το κρατήσουν σε επίπεδα κοντά ή πάνω από το 130% του ΑΕΠ το 2022.
Τι λένε οι Ευρωπαίοι επί του παρόντος; Ότι το χρέος είναι βιώσιμο κι ότι αυτό που μετράει είναι η "εξυπηρετησιμότητα" του, δηλαδή πόσο επιβαρύνεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός για την πληρωμή τόκων και χρεολυσίων.
Η αλήθεια είναι ότι πριν από το 2022 το ετήσιο κόστος για τόκους και χρεολύσια είναι διαχειρίσιμο, ωστόσο αμέσως μετά, όταν δηλαδή εκπνέει η περίοδος χάριτος των δανείων του EFSF, οι σχετικές δαπάνες θα φτάσουν στα 33 δισ ευρώ, προκαλώντας ίλιγγο για μια δεκαετία.
Το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει πρωτογενή πλεονάσματα 1%, 2%, 3% και 3,5% για τα έτη 2015- 2018, όταν ο αρχικός σχεδιασμός στηριζόταν στην παραδοχή ότι φέτος το... κοντέρ θα έγραφε 3% κι από του χρόνου 4,5% ετησίως.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το ΔΝΤ, αυτή η διαφορά των περίπου 18 δισ. ευρώ θα πρέπει να καλυφθεί με άλλους τρόπους αλλιώς θα αυξηθεί ισόποσα το χρέος και σε συνδυασμό με τους διαφαινόμενους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, θα το κρατήσουν σε επίπεδα κοντά ή πάνω από το 130% του ΑΕΠ το 2022.
Τι λένε οι Ευρωπαίοι επί του παρόντος; Ότι το χρέος είναι βιώσιμο κι ότι αυτό που μετράει είναι η "εξυπηρετησιμότητα" του, δηλαδή πόσο επιβαρύνεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός για την πληρωμή τόκων και χρεολυσίων.
Η αλήθεια είναι ότι πριν από το 2022 το ετήσιο κόστος για τόκους και χρεολύσια είναι διαχειρίσιμο, ωστόσο αμέσως μετά, όταν δηλαδή εκπνέει η περίοδος χάριτος των δανείων του EFSF, οι σχετικές δαπάνες θα φτάσουν στα 33 δισ ευρώ, προκαλώντας ίλιγγο για μια δεκαετία.
Η Γερμανία ξεκαθάρισε κατά τη Σύνοδο Κορυφής πως προϋπόθεση
είναι και το ΔΝΤ να ικανοποιηθεί από το ελληνικό οικονομικό πρόγραμμα.
Αξιωματούχοι από το Βερολίνο, μάλιστα, ενοχλήθηκαν από το πόσο γρήγορα η
Κομισιόν καλωσόρισε τις ελληνικές προτάσεις και προειδοποίησαν ότι
υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά.
Τόνισαν επίσης ότι δεν θα συμφωνήσουν σε εκταμίευση των δόσεων για
την Ελλάδα αν το ΔΝΤ δεν εγκρίνει το πακέτο της Αθήνας και δεν δεχτεί να
συνεχίσει την χρηματοδότηση της χώρας.
Στις Βρυξέλλες επικρατεί εκνευρισμός στο ΔΝΤ, καθώς, επέλεξε στις
τεχνικές συζητήσεις να στείλει χαμηλόβαθμο αξιωματούχο, ο οποίος δεν
είχε εντολή να πάρει σημαντικές αποφάσεις.
Παράλληλα, σημειώνει ότι ενστάσεις για τη συμφωνία υπάρχουν και από
την πλευρά του Γερμανού υπουργού Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες αν η Ελλάδα προχωρούσε σε αύξηση του ΦΠΑ
στη εστίαση στο 23% από το 13% θα ήταν βέβαιο ότι θα μπορούσε να
καλύψει το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ φέτος.
Αν και η Κομισιόν πιστεύει ότι η τελευταία ελληνική πρόταση
καλύπτει πλήρως τους όρους του προγράμματος το ΔΝΤ εγείρει ακόμα θέμα
«εμπιστοσύνης» με την ελληνική διοίκηση.
Συνολικά μέτρα 8 δισ. ευρώ (2,692 για το 2015 και 5,207 για
το 2016) περιλαμβάνει η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης που
υποβλήθηκε στις Βρυξέλλες.
Συγκεκριμένα:
-Από 1ης Ιουλίου ο νέος ΦΠΑ. Η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ αποδίδει 1,36
δισ. ευρώ (0,74% του ΑΕΠ) το 2016 και 680 εκατ. ευρώ (0.38% του ΑΕΠ) το
2015, κάτι που σημαίνει ότι οι αλλαγές στο ΦΠΑ προγραμματίζεται να
εφαρμοστούν από 1ης Ιουλίου.
-Μέτρα 1,8 δισ. ευρώ στο Ασφαλιστικό. Στις συντάξεις η εξοικονόμηση
φτάνει το 1,05% του ΑΕΠ για το 2016 και το 0,37% του ΑΕΠ για φέτος.
Συγκεκριμένα προβλέπονται:
Περιορισμοί στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, 300 εκατ. ευρώ το 2016, 60 εκατ. ευρώ το 2015.
Αύξηση εισφορών για τις συντάξεις του ΙΚΑ κατά 3,9%, με απόδοση 800 εκατ. ευρώ το 2016 και 350 εκατ. ευρώ το 2015.
Αύξηση των εισφορών για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των
συνταξιούχων από το 4% στο 5%, με απόδοση 270 εκατ. ευρώ το 2016 και 135
εκατ. ευρώ το 2015.
Αύξηση εισφορών των συνταξιούχων για την ιατροφαρμακευτική
περίθαλψη από το 0% στο 5% για τις επικουρικές συντάξεις, με απόδοση 240
εκατ. ευρώ για το 2016 και μηδέν για φέτος.
Αύξηση εισφορών για τα επικουρικά ταμεία από το 3% στο 3,5%, με απόδοση 250 εκατ. ευρώ το 2016 και 120 εκατ. ευρώ το 2015.
-Φόροι στις επιχειρήσεις και φόροι εισοδήματος (έσοδα 0,58% του ΑΕΠ το 2016 και 0,66% το 2015)
Συγκεκριμένα προβλέπονται:
Εδικός φόρος 12% επί των κερδών των επιχεριήσεων πάνω από τις
500.00 ευρώ, με απόδοση 405 εκατ. ευρώ το 2016 και 945 εκατ. ευρώ το
2015.
Αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων από το 26% στο 29%, με απόδοση 410 εκατ. ευρώ το 2016.
Αύξηση των συντελεστών της εισφοράς αλληλεγγύης, με απόδοση 250 εκατ. ευρώ το 2016 και 220 εκατ. ευρώ το 2015.
-Άλλα μέτρα (απόδοση 0,5% του ΑΕΠ το 2016)
Περικοπή στρατιωτικών δαπανών, με απόδοση 200 εκατ. ευρώ το 2016.
Φόρος επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων, με απόδοση 100 εκατ. ευρώ το 2016 και το ίδιο το 2015.
Αύξηση φόρου πολυτελείας συμπεριλαμβανομένων και των σκαφών
αναψυχής (private yachts), με απόδοση 47 εκατ. ευρώ το 2016 και 47 εκατ.
ευρώ το 2015.
VLTs, ηλεκτρονικός τζόγος, με απόδοση 225 εκατ. ευρώ το 2016 και 35 εκατ. ευρώ το 2015.
Αδειες κινητής τηλεφωνίας (4G και 5G) με απόδοση 350 εκατ. ευρώ το 2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου