Γράφει ο Ιωάννης Αυξεντίου

Τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν κατά τον 13ο αιώνα στη Γαλλία, έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όχι μόνον από ιστορική άποψη, αλλά και γιατί μας δίνουν πληροφορίες που μπορεί να συσχετιστούν με γεγονότα και καταστάσεις της σύγχρονης εποχής.
Εκείνη την
περίοδο λοιπόν, στην Γαλλική επαρχία του
Λανγκντόκ, η γνωστική σέκτα των Καθαρών είχε καταφέρει να
γίνει το κύριο θρήσκευμα και είχαν προσηλυτιστεί
σε αυτή οι περισσότεροι πρίγκιπες και
ευγενείς της περιοχής. Οι χριστιανοί
είχαν εκτοπιστεί και οι Καθαροί βρίσκονταν σε στενή συμμαχία και συνεργασία με τους εβραίους κατοίκους αυτής της επαρχίας. Αυτή η κυριαρχία και
επέκταση των αιρετικών σεκτών ήταν το αίτιο που οδήγησε τους χριστιανούς στην οργάνωση της γνωστής Σταυροφορίας (1209–1229) ενάντια στους Αλβιγηνούς (Καθαροί που πήραν το όνομα τους από την
πόλη Αλμπί της νοτιοδυτικής Γαλλίας).

Όλα αυτά τα διηγείται
ο Guillaume de Puylaurens (1200-1274) στο ''Χρονικό'' του, που είναι μία ιστορία
για τον Καθαρισμό και την Σταυροφορία ενάντια
στους Αλβιγηνούς.
Αν σκεφθούμε την πολιτική και
γεωπολιτική ιστορία της σύγχρονης Ευρώπης, σίγουρα θα συναντήσουμε παρόμοιες καταστάσεις
και συγκρούσεις, με διαφορετικό βέβαια μανδύα, όπου ο θρησκευτικός παράγοντας αντικαταστάθηκε από τις ιδεολογίες που αναδύθηκαν
όταν αυτά τα αιρετικά κινήματα εκκοσμικεύθηκαν. Σε γενικές γραμμές, το βασικό παραβατικό πνεύμα μαζί
με τα οικονομικά συμφέροντα, που προκάλεσαν τις συγκρούσεις στην Τουλούζ το 1211,
διέτρεξαν υπογείως την σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία. Συμβολικά και μόνον λοιπόν, ''Μαύρη Αδελφότητα''
εναντίον ''Λευκής Αδελφότητας'':
Γαλλική Επανάσταση (ο έμπορος, ο τραπεζίτης, ο άθεος), Πρώτος Παγκόσμιος
Πόλεμος (τράπεζες, μασονία), η επανάσταση των Μπολσεβίκων, ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος, ο Μάιος του 68,
κλπ. Σε όλες αυτές τις συγκρούσεις υποβόσκει αυτός ο παλαιός παράγοντας, αυτό
το αιρετικό στοιχείο, και φυσικά το τοκογλυφικό πνεύμα.
Βέβαια, οι χαρακτηρισμοί ''Λευκή''
και ''Μαύρη'' δεν πρέπει να μας
οδηγήσουν στην αναζήτηση σαφών και ομοιογενών σχηματισμών, ούτε
φυσικά σε μία Μανιχαϊστική αντίληψη του ιστορικού, πολιτικού και
κοινωνικού γίγνεσθαι, αφού δεν γίνεται να αποδοθούν σε αυτούς (τους
χαρακτηρισμούς) ''καθαρές ποιότητες'', ή ''καθαρές έννοιες'' μια που σχεδόν πάντα, το λευκό έχει
μέσα του και λίγο ή πολύ μαύρο, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται και το τοπίο γίνεται θολό.

Σημείωση
Ένα ωραίο αφιέρωμα σε εκείνες τις μακρινές εποχές: Το τραγούδι του στρατιώτη Gavaudan για την Σταυροφορία, ''Senhor, per nostres peccatz'', μία επίκληση σε
όλη την χριστιανοσύνη για να αρχίσει η
απελευθέρωση της Ισπανίας από τους μουσουλμάνους. (όπως πάνε τα πράγματα, μάλλον θα ξαναζήσουμε
κάτι από εκείνους τους καιρούς…).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου